یاسین

معرفی عناصر تهاجم فرهنگی

یاسین

معرفی عناصر تهاجم فرهنگی

۲۰دی

تغییر مواضع انگلیس در قبال ایران را در در یکی دو سال اخیر را می توان ناشی از دلایلی دانست که اصلی ترین آنها به کمرنگ شدن نقش این کشور در منطقه ما برمی گردد .

از دست رفتن جایگاه انگلیس در بین کشورهای عربی منطقه و مخصوصا عدم اقبال عربستان به انگلیس و تبدیل شدن آن به غلام حلقه به گوش آمریکا انگلیس را به تکاپو برای به دست آوردن جایگاه استعماری دوباره خود در مطقه غرب آسیا انداخته است .

به همین دلیل انگلیس برای تنبیه کشور هایی مثل عربستان به ایران اقبال نشان داده تا به این گونه هم به نوعی این کشور ها را تنبیه کند و هم جایگاه خود را در مطقه غرب آسیا بازسازی کند .

در ادامه برای روشن تر شدن این مواضع به مواضع سیاستمدار کنهه کار انگلیسی به مناسبت سفر به تهران اشاره شده است .

اظهارات جک استرا بعد از ورود به ایران در قالب رئیس گروه دوستی تهران - لندن

ریشه فتنه 88 از زبان جک استرا

جک استرا در حال حاضر رئیس گروه دوستی تهران ـ–لندن در مجلس بریتانیا است، در کنفراس خبری خود در کمیسیون اصل نود مجلس در خصوص عدم دخالت بریتانیا در تمامیت ارضی ایران به خبرنگاران گفته است:

"ما در دهه‌های اخیر این را باید به شما بگویم که دولت انگلیس به استقلال و تمایت ارضی ایران احترام گذاشته است و هیچ دخالتی در امور داخلی ایران نداشته است و این درباره دولت کارگری که من عضو آن بوده‌ام صدق می‌کند و دولت فعلی انگلیس نیز چنین دخالتی را انجام نمی‌دهد."

استرا در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص نقش داشتن لندن در فتنه 88 گفت: "

در آن زمان من وزیر دادگستری انگلستان بودم. از سوی سفارت انگلیس هیچ دخالتی در انتخابات نشد. صادقانه می‌گویم قدرتی که برای دیپلمات‌های انگلیس در نظر گرفته شده است نمی‌تواند وجود داشته باشد و به نظر من اتفاقات سال ۲۰۰۹ را در داخل کشور خودتان جستجو کنید."

میوه‌ای که استرا در سعدآباد چید!

اما نزدیک‌ترین تصاویر و خاطرات ایرانیان از وزیر خارجه پیشین انگلستان، به حضور او در تهران و شرکت در مذاکرات هسته‌ای در سال‌ 2003 (1382) مربوط می‌شود که در مذاکرات سعدآباد، به گفته جک استرا، "میوه حمله به عراق در مذاکرات سعدآباد چیده شد" و فعالیت‌های غنی‌سازی ایران به حالت تعلیق درآمد. در مذاکرات سعدآباد ایران بطور داوطلبانه پذیرفت تا گازدهی به سانتریفیوژهای نظنز را بطور موقت و با هدف راستی‌آزمایی متوقف کند و در مقابل نیز انگلستان و فرانسه مانع ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت شوند.


پیشنهاد جک استرا برای تعلیق پنج تا 10 ساله فعالیت‌های هسته‌ای ایران/ هر چند سال که لازم باشد برنامه‌ هسته‌ای ایران باید متوقف شود

استرا در سال 2006 گفته بود که چندین سال طول می‌کشد تا دنیا خیالش از بابت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران راحت شود. توقف فعالیت‌های ایران ممکن است هر چند سالی که لازم باشد طول بکشد. در مذاکرات هسته‌ای با ایران در سعدآباد صحبت از تعلیق پنج تا 10 ساله فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود.

درخواست جک استرا برای کنار زدن حجاب زنان مسلمان

اما به جز پرونده هسته‌ای ایران که بسیاری وزیر خارجه پیشین بریتانیا را با آن می‌شناسند، جک استرا حواشی دیگری هم در موضع‌گیری‌های خود داشته است.

جک استرا در اظهارنظری از زنان مسلمانی که به دیدار او می‌آیند خواسته است تا حجاب و روبنده خود را بردارند تا وی احساس راحتی بیشتری در این دیدارها داشته باشد. به گفته جک استرا، براساس قوانین شریعت اسلام ضرورتی ندارد زنان مسلمان از روبنده یا چادر استفاده کنند و بطور کامل صورت خود را بپوشانند. البته جک استرا بعدها از این اظهار نظرهای خود درباره حجاب زنان مسلمان عذرخواهی کرد.

تغییر مواضع نسبت به ایران و درخواست سفر به تهران

جک استرا در گفت‌وگوی دیگری با شبکه بی‌بی‌سی درباره گذشته ایران و بریتانیا می‌گوید:

«برداشت من این است که بریتانیا در گذشته با ایران رفتار بدی داشته و احترام کافی را به این کشور نگذاشته، و عملکرد بریتانیا به تندروهای نظام ایران امکان داده که به این افکار دامن بزنند. واقعیت این است که ما در ایران خیلی محبوب نبوده‌ایم. اما در سفرهایم به ایران در عین حال متوجه شدم که با مردمی بسیار فرهیخته سر و کار دارم، و اگر بخت کمی یارم باشد مردم خواهند فهمید که من از مشرب فکری متفاوتی می‌آیم.»

جک استرا کیست؟

جک استرا در خانواده‌ای از یهودیان شرق اروپا متولد شد و در سال 1939 بدلیل خودداری از حضور در ارتش به علت عقاید مذهبی‌اش برای گذراندن دوره سربازی‌، به زندان افتاد. جک استرا از سیاست‌مداران کهنه‌کار بریتانیاست که از سال 1979 در پارلمان این کشور حضور دارد. وی در کابینه تونی بلر و گوردون براون نیز به عنوان وزیر حضور داشته است. از سال 1997 تا 2001 وزیر کشور و از 2001 تا 2006 وزیر خارجه انگلستان بود. همچنین از سال 2007 تا 2010 نیز در کابینه گوردون براون، وزیر دادگستری این کشور بود. پس از آن نیز همواره جک استرا در هدایت دولت در سایه (معاون نخست‌وزیر در سایه و وزیر دادگستری در سایه) فعال بوده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۲۰
یاسین یاسین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی